Wiki

Holdet eksperimenter også i en wiki, vi anvender her pbworks. Vores wiki er offentlig.

18. november 2013

Logbog - undervisningen 14. nov. 13

Det var 2. sidste uv.-gang og jeg følte, at der var et stort behov for at skabe et overblik over de digitale teknologier vi arbejder med og sammenhængen mellem dem. Derfor tegnede jeg nedenstående tegning på lokalets Whiteboard, mens vi i fællesskab drøftede, hvordan teknologierne "taler" sammen, når vi enten logger på med et fælles login eller skaber sammenhæng gennem de tilladelser vi giver.


Illustration af sammenhængene mellem de digitale teknologier vi har i spil i dette kursus.
Alle kursister har f.eks. prøvet i flickr. at gå ind i indstillinger og give tilladelse til at flickr må dele (share) fotos / video med blogger. Ligeså har alle prøvet at indlejre en kode fra YouTube i deres blog, i denne blogr kan man se eksempler på et foto fra flickr i indlægget med tegningen af et køkken og et eksempel på en indlejret kode i indlægget her.

Det gav også anledning til en snak om, hvorfor vi kalder det sociale netværk og om hvor hurtigt informationer i et netværk kan spredes, vi tog her udgangspunkt i Facebook. 

Illustration af hvordan ven, vens ven, venners venner etc. skaber et netværk.
Det var for flere lidt sværere at se fordelene i en social bogmærke-samling, måske skyldes det, at tanken om at dele resurser med fremmede er noget anderledes og at "give" en samling af bogmærker til studerende / elever / etc. i forbindelse med undervisning også er en anden tilgang til digitale teknologier end den gængse. I indlægget om AR, linker jeg f.eks. til alle de resurser (gode websider), jeg har fundet i research af emnet. Mine studerende kan, hvis emnet interesser dem arbejde videre ud fra disse, den pointe tror jeg alle kunne se.

Og jeg glæder mig over, at Winnie er gået i gang med at bruge delicious aktivt, så hende følger jeg selvfølgelig! I indlægget, hvor Winnie nævner sin brug af delicious, skriver hun om  praksisfællesskaber og E. Wengers teorier og om, hvordan hun og en studiekammerat har gjort sig nogle overvejelser om deres egen undervisning.

En drøftelse vi også havde på holdet, hvor vi gennem denne drøftelse lagde et didaktisk perspektiv på brugen af de sociale digitale teknologier. Her havde vi også emnet "vurdering af digitale lærermidler" i spil, hvor vi via pjecen af samme navn vurderede de digitale teknologier, vi anvender i kurset som hørende til kategorien "funktionelle læremidler" (s. 15-17 i pjecen).

Copy Right og Creative Commons
I forbindelse med præsentationen af emnet CR og CC samt arbejdet med QR-koder anvendte jeg denne dias-serie:


Jeg lagde de to fotos / illustrationer som er brugt først i indlægget op på flickr med tagget lillehanne og kursisterne forsøgte via CC Search at finde dem og derefter indsætte dem i deres blogge via flickr (share). Det lykkedes for alle!

QR-koder og AR
Vi prøvede at scanne koderne, alle havde en QR-læser, AR-læseren så vi eksempler på via min mobil. Her læste vi eksemplet jeg havde lavet og det lille kort fra Hammershøi-udstillingen.

Alle fik lavet en QR-kode via generatoren GOQR.ME og jeg kan se, at Peter f.eks. har lagt et lille klip fra undervisningen ind. Sanne og Allan har begge lavet en lille trin for trin anvisning på, hvordan man laver QR-koden, hos Allan ligger også et eksempel på en tekst genereret via GOQR.ME og Janie har via sin QR-kode givet os en hurtig adgang til hendes fotostream på flickr.

På hjemmesiden om emnet, får man muligheden for at hente en kode, så man kan indlejre den fine oversigt noget som Janie også har eksperimenteret med. Jeg præsenterede ScreenCast-O-Matic og én af opgaverne til næste gang er udfra tankegangen bag "flipped classroom" at lave en lille instruktion / gennemgang af et emne / etc. vha. dette program. Filmen skal selvfølgelig indlejres i bloggen.

Mangler
- vi fik ikke set mere på vores fælles wiki, det samler vi op d. 21. nov.

Ingen kommentarer: